Skip to content

Xavier Serrahima: el racó de la paraula

Anàlisi i orientació literària

El carrer estret, Josep Pla

Posted on octubre 18, 2016 By xavier@serrahima.cat No hi ha comentaris a El carrer estret, Josep Pla

La vida en un puny

Tal com va el món, i amb el desinterès majúscul que les successives reformes educatives mostren per tot allò que fa sentor de cultura, és ben probable que encara hi hagi un munt de gent que consideri del tot incompatibles els conceptes de Josep Pla i de novel·la i que, per tant, els costi d’acceptar no tan sols que en va escriure tres —L’herència, El nocturn de primavera i El carrer estret— sinó que la darrera va obtenir, la Nit de Santa Llúcia del 1951 el Premi Janot Martorell, concedit per un jurat de primera categoria: Salvador Espriu, Miquel Llor, Antoni Vilanova, Josep Miracle i Maurici Serrahima.

El carrer estret, Josep PlaEs tracta d’un llibre planià menys conegut que no mereixeria, d’una immensa força poètica i suggestiva, que narra, a través de la visió d’un veterinari nouvingut, la vida al llarg d’un any d’una població empordanesa anomenada Torrelles, que —malgrat que això, literàriament té una importància relativa— podríem identificar, sense gaire problemes amb el Palafrugell on nasqué l’escriptor, i que sentia tan i tan endins —i aquest aspecte, pel vigor i la força amb el que sap traslladar-lo damunt el paper, sí que té importància, i molta—, que sentia tant com a seva; on, per més lluny que anés, i per més que en alguna que altra ocasió se’n volgués fer el deseixit, hi (man)tenia unes tan pregones arrels.

 Els partidaris de l’estanquitat (i, sobretot, de d’immobilisme) dels gèneres han volgut posar en qüestió si, amb El carrer Estret, es pot parlar, estrictament, d’una novel·la, posant l’èmfasi, per damunt de tot, en el fet que l’argument, si no és inexistent, no és el centre i la raó de l’obra.

Coneixent molt bé el pa que es dóna al món de les lletres catalanes, el mateix autor ja ho va preveure, i exposava en un pròleg del tot imprescindible per als que s’interessin en aquestes qüestions —que, a més, té el gran, sapientíssim avantatge de no descobrir res de l’obra que precedeix— el seu parer: “en la vida no es produeixen arguments més que per una raríssima casualitat —i, per tant, […] les novel·les amb argument, més que reflectir la vida, no fan més que arbitrar una forma d’artificiositat. […] Les imatges que l’espill ha reproduït […] són imatges absolutament vulgars […] Són imatges de la vida tal com és —més que imatges inventades i convencionals. Són imatges de la realitat” (pàg. 9-10).

I, tot i que no sigui del tot així, ja que tant en aquest llibre com en la resta de la seva obra l’autor del magnífic Quadern gris inventava o creava més que no volia reconèixer, era més demiürg que no pas testimoni; molt més artista que no pas autobiògraf, comparteixo completament el seu criteri.

Segons el meu modest parer, tenia molta raó: aquells que s’entesten en fer servir, com a única o principal vara de mesura del gènere novel·lístic, la presència d’un argument més o menys definit, més o menys estens i seguit, no tan sols deixen fora d’aquesta categoria tan àmplia i acollidora bona part de les novel·les que s’han escrit, almenys, els darrers cent anys —començant per Ulisses i À la recherche du temps perdú—, sinó que obliden que allò que dóna (major) cos i sentit a una novel·la és que sigui capaç de transmetre una sensació d’autenticitat, de veracitat, de donar vida al que llegim, de convertit una invenció —una ficció, si preferim dir-ne així— en realitat, en una cosa viscuda.

I a Carrer estret aquesta sensació de vida, de realitat, de persones més que no pas de personatges que poblen el llibre no podria ésser més acusada. És possible que el (teòric) protagonista central, el narrador estigui més desdibuixat del que és habitual, que sigui, per dir-ho planament, més espectador que no pas protagonista; que sigui un veterinari que no s’acosta a cap animal ni en fa gairebé esment en tot el llibre; que es refereix a ell tan poc com pot; que, a més del seu gust, quasi obsessió, pel bon menjar i per la calma —“jo aspiro a viure en aquesta estretor urbana d’una manera plàcida i tranquil·la” (pàg. 39)— ben poc més ens diu d’ell mateix, però el retrat que ens brinda de tots els que l’envolten és tan ric, ampli i complet com brillant.Josep Pla

El veterinari —i l’escric en cursives perquè Pla podria haver escollir qualsevol professió similar per al seu personatge, sempre i quan el seu exercici comportés estar en contacte permanent amb tots els habitants del poble—, doncs, és el mitjà que empra l’autor per descriure els protagonistes de la vila; és l’alter ego de l’autor que, innominat —i si és anònim, no cal dir-ho, no és pas per causalitat, sinó a fi que pugui complir de manera més satisfactòria i eficient, menys condicionada, la seva funció­—, exerceix, més que no pas de narrador strictu sensu, de notari o registrador de l’existència d’aquest plural, curiós, extens i interessantíssim microcosmos que composa la inoblidable Torrelles.

Un microcosmos social que, per més que el narrador ens insisteixi que és vulgar —“d’una entendridora i sana vulgaritat” (pàg. 133)— i poca cosa —“Aquesta insignificant història” (pàg. 133); “hom parlarà […] de ben poca cosa, de res” (pàg. 88)— no només és complet i perfectament equilibrat —per al palafrugellenc, la lluita de contraris heraclitana, sempre i quan no sigui descompensada, és una de les bases essencials del bon funcionament social— sinó valuosíssim: “La vida és plena de petites coses fascinadores, apassionants, vives. No hi ha cap ésser humà —no hi ha res— que estigui totalment desproveït d’interès (pàg. 123).

Perquè, com comentava a l’inici, no és rellevant si Torrelles és o no una recreació més o menys fidel del poble on nasqué Pla —si permet, només als que hi van viure o hi passaren llargues temporades, reconèixer-lo i reconèixer-se— sinó sí aconsegueix, a través de la màgia de la literatura (de la literatura que és ficció, però ficció sorgida de la vida i de les experiència de l’autor; d’allò que, sense poder evitar un cert aire elevat, en podríem dir el bagatge existencial i intel·lectual de l’autor), que Torrelles esdevingui una metàfora o model de qualsevol vila semblant, una imatge, fidel i recognoscible, del poble petit en general; una imatge amb la qual es pugui identificar tant un empordanenc com un uzbek; que assoleixi el miracle —únicament a l’abast dels més grans literats— de convertir el que és (pregonament) local en (indiscutiblement) universal.

I en això Pla hi excel·leix. I si ha passat, amb absolut mereixement, a la història de la literatura universal —i si no ho ha fet prou, encara, és per raons extra literàries— no és pas per la seva imatge, buscada, de pagès de l’Empordà, sinó perquè els mugics de les estepes russes —per posar tan sols un exemple— se senten tan immediatament identificats amb el que escriu com els pagesos del seu Empordanet.

I el seu Carrer estret, llegit aquí o a la Xina (ex)comunista, meravella i queda: en acabar-lo, te l’emportes amb tu. En cloure el llibre, no pots deixar de pensar: «Com els anirà, la vida, a partir d’ara, a la Francisqueta i al narrador?». I, qui diu «a la Francisqueta i al narrador», podria dir «la Montserrateta i el bosquetà», o «a donya Pura».

Llegiu-lo i comprovareu que la Torrelles planiana no hi (con)viuen personatges, sinó persones —persones molt més de carn i ossos que la majoria d’aquells que ens creuem, dia a dia, per carrers (en teoria) molt menys estrets —de la mateixa manera que El carrer estret és una novella molt menys estreta que gran part de les que ens cauen a —i de— les mans.

dissabte, 15 d’octubre del mmxvi

© Xavier Serrahima 2016
www.racodelaparaula.cat
@XavierSerrahima

Llicència de Creative CommonsAquesta obra de Xavier Serrahima està subjecta a una llicència de Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional de Creative Commons

Lectures: 1
Català, Notes de lectura, Novel·la, Pla, Josep Tags:anàlisi literària, art, Creative Commons, crítica, crítica literària, cultura, Edicions Destino, El carrer estret, escriure, Josep Pla, lectura, literatura, literatura en català, llegir, llibres, nota de lectura, novel·la, orcid.org/0000-0003-3528-4499, prescipció literària, ressenya literària, Xavier Serrahima

Navegació d'entrades

Previous Post: Els millors relats de Roald Dahl
Next Post: El carrer estret, Josep Pla

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Archives

  • gener 2026
  • juliol 2025
  • març 2025
  • febrer 2025
  • desembre 2024
  • novembre 2024
  • octubre 2024
  • juny 2024
  • maig 2024
  • abril 2024
  • març 2024
  • octubre 2023
  • setembre 2023
  • juliol 2023
  • juny 2023
  • maig 2023
  • abril 2023
  • març 2023
  • febrer 2023
  • gener 2023
  • desembre 2022
  • novembre 2022
  • octubre 2022
  • setembre 2022
  • agost 2022
  • juny 2022
  • maig 2022
  • abril 2022
  • març 2022
  • febrer 2022
  • gener 2022
  • desembre 2021
  • novembre 2021
  • octubre 2021
  • setembre 2021
  • juliol 2021
  • juny 2021
  • maig 2021
  • abril 2021
  • març 2021
  • febrer 2021
  • gener 2021
  • desembre 2020
  • novembre 2020
  • octubre 2020
  • juliol 2020
  • juny 2020
  • maig 2020
  • abril 2020
  • març 2020
  • febrer 2020
  • gener 2020
  • desembre 2019
  • novembre 2019
  • octubre 2019
  • setembre 2019
  • juliol 2019
  • juny 2019
  • maig 2019
  • abril 2019
  • març 2019
  • febrer 2019
  • gener 2019
  • desembre 2018
  • novembre 2018
  • octubre 2018
  • setembre 2018
  • juliol 2018
  • juny 2018
  • maig 2018
  • abril 2018
  • març 2018
  • febrer 2018
  • gener 2018
  • desembre 2017
  • novembre 2017
  • octubre 2017
  • setembre 2017
  • agost 2017
  • juliol 2017
  • juny 2017
  • maig 2017
  • abril 2017
  • març 2017
  • febrer 2017
  • gener 2017
  • desembre 2016
  • novembre 2016
  • octubre 2016
  • setembre 2016
  • agost 2016
  • juliol 2016
  • juny 2016
  • maig 2016
  • abril 2016
  • març 2016
  • febrer 2016
  • gener 2016
  • desembre 2015
  • novembre 2015
  • octubre 2015
  • setembre 2015
  • juliol 2015
  • juny 2015
  • maig 2015
  • abril 2015
  • març 2015
  • febrer 2015
  • gener 2015
  • desembre 2014
  • novembre 2014
  • octubre 2014
  • setembre 2014
  • agost 2014
  • juliol 2014
  • juny 2014
  • maig 2014
  • abril 2014
  • març 2014
  • febrer 2014
  • gener 2014
  • desembre 2013
  • novembre 2013
  • octubre 2013
  • setembre 2013
  • agost 2013
  • juliol 2013
  • juny 2013
  • maig 2013
  • abril 2013
  • març 2013
  • febrer 2013
  • gener 2013
  • desembre 2012
  • novembre 2012
  • octubre 2012
  • setembre 2012
  • agost 2012
  • juliol 2012
  • juny 2012
  • maig 2012
  • abril 2012
  • març 2012
  • febrer 2012
  • gener 2012
  • desembre 2011
  • novembre 2011
  • octubre 2011
  • setembre 2011
  • agost 2011
  • juliol 2011
  • juny 2011
  • maig 2011
  • abril 2011
  • març 2011
  • febrer 2011
  • gener 2011
  • desembre 2010
  • novembre 2010
  • octubre 2010
  • setembre 2010
  • agost 2010
  • juliol 2010
  • juny 2010
  • maig 2010
  • abril 2010
  • març 2010
  • febrer 2010
  • gener 2010
  • desembre 2009
  • novembre 2009
  • octubre 2009
  • setembre 2009
  • agost 2009
  • juliol 2009
  • juny 2009
  • maig 2009
  • abril 2009
  • març 2009
  • febrer 2009
  • gener 2009
  • desembre 2008
  • novembre 2008
  • octubre 2008
  • setembre 2008
  • agost 2008
  • juliol 2008
  • juny 2008
  • maig 2008
  • abril 2008

Categories

  • Adam, Miquel
  • Aksiònov, Vassili
  • Albert, Caterina
  • Alcàntara, Sílvia
  • Aleksiévitx, Svetlana
  • Aleramo, Sibilla
  • Altres
  • Aluja i Font, Susagna
  • Amado, Jorge
  • Amat-Piniella, Joaquim
  • Ammaniti, Niccolò
  • Andreas-Salomé, Lou
  • Andréiev, Leonid
  • Arbonès, Jordi
  • Arendt, Hannah
  • Argullol, Rafael
  • Aristòtil
  • Arséniev, Vladímir
  • Assaig
  • Assaig literari
  • Austen, Jane
  • Auster, Paul
  • Autobiografia
  • Bach, Josep-Ramon
  • Bakker, Gerbrand
  • Balzac, Honoré de
  • Baram, Nir
  • Barbal, Maria
  • Bardera Poch, Damià
  • Barrera, Heribert
  • Barrett, Colin
  • Barry, Sebastian
  • Bartra, Agustí
  • Baudelaire, Charles
  • Bauman, Zygmunt
  • Benavente, Jaume
  • Benjamin, Walter
  • Bernhard, Thomas
  • Bertrana, Prudenci
  • Bezmozgis, David
  • Biografia
  • Bladé i Desumvila, Artur
  • Blandiana, Ana
  • Blumenberg, Hans
  • Bobbio, Norberto
  • Bond, Michael
  • Bosch, Ramon
  • Brodsky, Joseph
  • Broggi, Marc Antoni
  • Broggi, Moisès
  • Brontë, Anne
  • Bueno, David
  • Bufalino, Gesualdo
  • Busquets, Milena
  • Buten, Howard
  • Cabré, Jaume
  • Cabré, Jordi
  • Calders, Pere
  • Calvo, Lluís
  • Campana, Dino
  • Camps Mundó, Carles
  • Candel, Francisco
  • Canyelles, Neus
  • Čapek, Karel
  • Carbonell, Àngel
  • Casals, Lluís
  • Castellà
  • Castellet, Josep Maria
  • Castells, Ada
  • Català
  • Català, Rosa
  • Céline, Louis-Ferdinand
  • Chandler, Raymond
  • Chesterton, G. K.
  • Cirici, David
  • Citacions literàries
  • Clapés, Antoni
  • Coca, Jordi
  • Coetzee, J.M.
  • Cohen, Richard
  • Compagnon, Antoine
  • Compte rendu littéraire
  • Constantine, Barbara
  • Coromines, Joan
  • Cortés, Santi
  • Couto, Mia
  • criatures
  • Crítica literària
  • Cròniques literàries
  • Cuatrecasas, Llibert
  • Cunningham, Michael
  • Dahl, Roald
  • Dalí, Anna Maria
  • DD. AA.
  • Deulofeu, Alexandre
  • Dickens, Charles
  • Dietaris, diaris, memòries o quaderns
  • Doctorow, E.L.
  • Dostoievski, Fiódor
  • Dovlàtov, Serguei
  • Ducharme, Réjean
  • Dumas fill, Alexandre
  • Dupré, Louise
  • Duran i Ferrer, Joan
  • Duras, Marguerite
  • Dürrenmatt, Friedrich
  • Echenoz, Jean
  • Editorial Minúscula
  • Eggers, Dave
  • El Hachmi, Najat
  • Eliot, T.S.
  • Entrevistes
  • Epistolari
  • Escoda, Ferran
  • Espunyes, Josep
  • Fallada, Hans
  • Fante, John
  • Fauser, Jörg
  • Ferrer-Arpí, Josep M.
  • Filosofia
  • Flaubert, Gustave
  • Fois, Marcello
  • Ford, Richard
  • Foster Walace, David
  • Francès
  • Fuster, Joan
  • Gaige, Amity
  • Garcia, Yannick
  • Gaskell, Elisabeth
  • Gaziel
  • Gide, André
  • Ginzburg, Natalia
  • Goethe, Johann Wolfgang
  • Gógol, Nikolai
  • Gombrowicz, Witold
  • Greene, Graham
  • Grossman, Vassili
  • Gruda, Joanna
  • Gual, Anna
  • Gual, Antoni
  • Guansé, Domènec
  • Hamid, Mohsin
  • Hardy, Thomas
  • Hašek, Jaroslav
  • Helgason, Hallgrímur
  • Hemingway, Ernest
  • Hesse, Hermann
  • Hilton, James
  • Homar, Joan Manuel
  • Hrabal, Bohumil
  • Hustvedt, Siri
  • Infantil
  • Inoue, Yasushi
  • Irla, Josep
  • Irving, John
  • Isaak Babel
  • Ishiguro, Kazuo
  • Jaccottet, Philippe
  • Jerome, Jerome K.
  • Jiménez, Àngel
  • Jin, Ba
  • Josipovici, Gabriel
  • Joyce, James
  • Juan Arbó, Sebastià
  • Kafka, Franz
  • Kandinski, Vassili
  • Kashua, Sayed
  • Kawabata, Y i Mishima, Y
  • Kawabata, Yasunari
  • Kawakami, Hiromi
  • Kazantzakis, Nikos
  • Keegan, Claire
  • Kelman, Stephen
  • Kierkegaard, Søren
  • Köhlmeier, Michael
  • Kotzwinkle, William
  • Krien, Daniela
  • Kucinski, Bernardo
  • Lafayette, Madame
  • Le Carré, John
  • Lemaitre, Pierre
  • Lethem, Jonathan
  • Levé, Édouard
  • Li, Aina
  • Lipszyc, Rykka
  • Llibre de viatges
  • Llobera, Laia
  • Llompart, Josep M.
  • Llop, Roc
  • Llort, Lluís
  • Lluís, Joan-Lluís,
  • López Bofill, Hèctor
  • López Rovira, Carles
  • Lozano-Seser, Jovi
  • Maalouf, Amin
  • Maarouf, Mazen
  • Macdonald, Helen
  • MacShane, Frank
  • Manent, Albert
  • Manning, Frederic
  • Marçal, Maria-Mercè
  • Màrquez, Eduard
  • Martí i Pol, Miquel
  • Martín Ramos, José Luis
  • Martín, Andreu
  • Martinez i Lopez, Laia
  • Maugham, W. Somerset
  • Mauro, Ezio
  • McDermott, Alice
  • McEwan, Ian
  • Mèlich, Joan-Carles
  • Melville, Herman
  • Meyerhoff, Joachim
  • Michaels, Leonard
  • Mikhalopulu, Amanda
  • Mishima, Yukio
  • Modiano, Patrick
  • Monsaingeon, Bruno
  • Montellà, Assumpta
  • Moreno, Marc
  • Munar, Jaume
  • Munro, Alice
  • Murakami, Haruki
  • Murgia, Michela
  • Murià, Anna
  • Mwanza Mujila, Fiston
  • Nabokov, Vladimir
  • Narració / narracions
  • Ndiaye, Marie
  • Nietzsche, Friedrich
  • Notas de lectura
  • Notes de diari
  • Notes de lectura
  • Novel·la
  • O’Connor, Joseph
  • Ôe, Kenzaburô
  • Oller, Narcís
  • Ordine, Nuccio
  • Orriols, Marta
  • Óssipov, Maksim
  • Pairolí, Miquel
  • Parcerisas, Francesc
  • Parlem-ne
  • Pasqual, Marta
  • Pedrolo, Manuel de
  • Petruixévskaia, Liudmila
  • Pi i Margall, Francesc
  • Pietrelli, Lucia
  • Piumini, Roberto
  • Pla, Josep
  • Pla, Xavier
  • Platónov, Andrei
  • Plini el Jove
  • Poca Gaya, Josep
  • Poesia
  • Poésie Québécoise
  • Pons Alorda, Jaume C.
  • Pons, Ponç
  • Ponsatí-Murlà, Oriol
  • Porta, Carles
  • Pou i Pagès, Josep
  • Pous, Teresa
  • Preston, Paul
  • Proust, Marcel
  • Pruitt Stewart, Elinore
  • Puig, Pep
  • Puigdevall, Ponç
  • Puigventós, Eduard
  • Pujol, Adrià
  • Quick, Matthew
  • Rahola, Pilar
  • Ramis, Llucia
  • Rebassa, Carles
  • Renard, Jules
  • Rhodes, James
  • Rilke, Rainer Maria
  • Rius i Sant, Xavier
  • Robbe-Grillet, Alain
  • Roca, Maria Mercè
  • Rodoreda, Mercè
  • Roger, Marie-Sabine
  • Roig, Montserrat
  • Roth, Joseph
  • Rovira i Virgili, Antoni
  • Russell, Karen
  • Sabaté, Víctor
  • Saint-Exupéry, Antoine de
  • Sales, Joan
  • Salord, Maite
  • Salter, James
  • Salvat, Ricard
  • Sanahuja Yll, Eduard
  • Sand, George
  • Santesmases i Ollè, Josep
  • Sanuy, Carles M.
  • Saunders, George
  • Schmitt, Eric-Emmanuel
  • Scholem, Gershom
  • Seksik, Laurent
  • Sèneca
  • Serra, Michele
  • Serrahima, Maurici
  • Shriver, Lionel
  • Sinclair, May
  • Smith, Ali
  • Sobre literatura
  • Soldevila, Ferran
  • Soler, Joaquim
  • Soljenitsin, Aleksandr
  • St. Aubyn, Edward
  • Stănescu, Nichita
  • Steinbeck, John
  • Stendhal
  • Strout, Elizabeth
  • Styron, William
  • Sunyol, Víctor
  • Susanna, Àlex
  • Szymborska, Wisława
  • Tanner, Haley
  • Tasis, Rafael
  • Tavares, Gonçalo M.
  • Teatre
  • Thiong’o, Ngũgĩ wa
  • Thurber, James
  • Todó, Lluís Maria
  • Tolstoi, Lev
  • Torga, Miguel
  • Torné, Gonzalo
  • Torra, Quim
  • Torres, Màrius
  • Tort , Joan
  • Trabal, Francesc
  • Triadú, Joan
  • Tries literàries
  • Trojanow, Ilija
  • Tsvietáieva, Marina
  • Tulli, Magdalena
  • Turguénev, Ivan
  • Twain, Mark
  • Txékhov, Anton
  • Unseld, Siegfried
  • Vallbona, Rafael
  • Valor, Enric
  • van Mersbergen, Jan
  • Vicens Vives, Jaume
  • Vicens, Antònia
  • Vidal Ferrando, Antoni
  • Viladot, Guillem
  • Villatoro, Vicenc
  • Vinyoli, Joan
  • Vogt, Silvana
  • Voltaire
  • von Arnim, Elizabeth
  • von Schirach, Ferdinand
  • Vonnegut, Kurt
  • Waugh, Evelyn
  • Wilde, Oscar
  • Wolfe, Thomas
  • Woolf, Virginia
  • Xammar, Eugeni
  • Yoshimoto, Banana
  • Zamiatin, Ievgueni
  • Zweig, Stefan

Recent Posts

  • Notes d’un dietari: 22 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 21 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 3 de juliol del mmxxv
  • Notes d’un dietari, 2 de juliol mmxxv
  • Diaris complets (I: El Somriure de l’atzar), Feliu Formosa, Quip Pro Quo Edicions, 2024

Recent Comments

  1. JOAN DURAN -1, poema ‘Senyes VI’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Nua cendra, Joan Duran i Ferrer
  2. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  3. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  4. MARGARITA BALLESTER, poema ‘Alforja IV’ – Veu de BERTA GIRAUT – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Els ulls, Margarita Ballester, Cafè Central / Eumo Editorial, 2018
  5. PHILIPPE JACCOTTET, poema ‘L’hiver’, en la veu de l’autor – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’ignorant Poemes 1952-1956, Philippe Jaccottet, Lleonard Muntaner, 2016

Copyright © 2026 Xavier Serrahima: el racó de la paraula.

Powered by PressBook WordPress theme