Skip to content

Xavier Serrahima: el racó de la paraula

Anàlisi i orientació literària

Plaer lector

La literatura útil I

Posted on desembre 11, 2022 By Xavier Serrahima No hi ha comentaris a La literatura útil I

La literatura útil I

En aquest país nostre, cada dia que passa més anestesiat, més uniformitzat i més maniqueu, socialment, políticament i artísticament, cal agrair moltíssim iniciatives incitadores com la que suposa el darrer editorial d’Els Marges: Una era sense consciència literària.

Els Marges, número 128Un editorial que, en comptes de contribuir a l’eterna reiteració del ja dit i repetit mil i una vegades, fa el que se suposa que han —haurien de— fer els periodistes i les revistes culturals: ens incita a reflexionar.

Ho fa posant damunt de la taula una d’aquelles qüestions (tan) preocupants que gairebé tothom ha procurat evitar, que s’ha anat ignorant, que gairebé ningú no ha gosat denunciar: la progressiva conversió de la literatura en una eina útil, en un medi de comunicació, en missatge.

La literatura (i l’art) amb missatge
Una realitat paorosa que es va començar aplicant als llibres infantils i juvenils però que s’ha anat estenent a tota la resta. Una realitat que ha suposat una nova orientació de la literatura.

Ha suposat el que, com molt bé transcriu el text, ja indicava en Vicenç Pagès Jordà a De Robinson a Peter Pan: Un cànon de la literatura infantil; ha suposat que , la major part dels “llibres «clàssics» ha[gi]n estat substituïts, en gran part, per obres redactades per autors juvenils especialitzats, pendents de l’actualitat més perible”; per “llibres amb escassa personalitat literària, que no recolzen en la imaginació ni en la tradició, escrits per no ser rellegits, i tendeixen a servir de vehicle a un missatge moral obvi”.

Ha suposat, doncs, que les obres literàries hagin estat, progressivament, substituïdes per altres en les què el que compta més no és pas el valor de l’obra mateixa, sinó el missatge que es pretén transmetre a través d’ella. Confonent obra amb mitjà; art amb mitjà.

Una qüestió complicada
Com la major part de —per no dir, totes—les qüestions sobre les quals paga la pena debatre, aquesta és complicada.

La qual cosa implica (o, més aviat, hauria d’implicar) que no pot ser resolta, de cap manera, amb una simple aproximació.

Amb cap d’aquestes aproximacions absolutament simplistes—i, el que és pitjor, del tot subjectives— que tan habituals són els darrers temps. Aproximacions que, en un intent tan circense com contraproduent, pretenen oferir una explicació simple a una situació complexa, una solució fàcil a un problema difícil.

És per això que aquest article meu no serà pas breu. Més exactament, no ho podrà ser. No ho podrà ser de cap de les maneres.

No ho podria ser per més que procurés centrar-me en la qüestió principal, evitant, amb tota la cura possible, qualsevol desviació o derivació no desitjada.

Plaer lector

Introducció
Però que, per força, ho serà encara més. Perquè, abans de provar de tractar, en concret i en les condicions que convenen, aquesta qüestió tan interessant,  entenc que (em) cal fer una introducció.

Una introducció, tan breu com (em) sigui possible, que permeti fer una mirada més general. O el que és el mateix, que, en oferir una mirada o una perspectiva més àmplia o general, permeti, un cop situada la qüestió al lloc que (crec que) li correspon, tractar amb major orientació, detall i profunditat la qüestió que tan avinentment planteja l’editorial d’Els Marges.

Advertència
Ho adverteixo. Adverteixo que el que jo en un principi (em) plantejava com un sol article em temo que n’acabaran (no podran sinó acabar) sent més d’un.

Ho adverteixo, em cal advertir-ho, per evitar malentesos. Per situar, com fa la revista, les cartes damunt la taula. Perquè el(s) possible(s) lector(s) puguin tenir clar, d’entrada, el que poden esperar d’aquest(s) meu(s) articles.

Perquè tinguin —perquè tingueu, els que seguiu llegint-lo, encara— (ben) clar que continuar llegint-lo(s) suposa, sobretot, una invitació a la reflexió i al diàleg.

Que, com la mateixa literatura, llegir-lo(s) implicarà deixar de costat una actitud passiva per prendre’n una d’activa.

Una d’inusualment activa o participativa.

No perdem el temps
Inusualment, perquè en aquest món nostre de la dictadura de la brevetat, on sembla que tot es pugui resoldre a cops de tuits, procurar anar al fons de les coses, dur a terme una anàlisi exhaustiva de les qüestions cada dia esdevé més poc recomanable, per no dir perillós.

Poc recomanable perquè aquesta tan limitadora i desengrescadora dictadura de la brevetat ha acabat convertint en normal el que va començar sent una excepció: que els diaris digitals indiquin, en començar l’article, quants minuts et durà llegir-lo. Quatre, cinc, sis minuts, a tot estirar.

La qual cosa suposa, en siguem o no conscients, donar a entendre que aquella lectura no és útil. O, si més no, que no és prou útil.

O, per dir-ho en d’altres termes, que tenim moltes coses millors a fer que llegir aquell article cultural o literari. Altres coses —enviar o rebre missatges de WhatApp, mirar la temporada completa del darrer serial televisiu de moda, respondre a cop calent algun que altre tuit…— que no ens suposaran perdre el temps, com un article d’anàlisi literària o artística.

Sigues breu
Aquest control estricte del temps de lectura, aquesta previsió de minutatge, comporta, no cal dir-ho, una conseqüència directa. Una conseqüència directa perversa, analfabetitzadora: la progressiva imposició de la brevetat.

«Sigues breu», et diuen, la major part de les revistes digitals, si els proposes un article literari o una anàlisi literària. «No la podries abreujar?», et demanen, si els l’envies per iniciativa pròpia.

Una brevetat que, per descomptat, ha d’anar acompanyada de la que s’ha convertit, encara més perillosament, encara més amenaçadorament, en la seva germana bessona: la simplicitat.

«Fes-ho més senzill», «No podries fer-les més senzilles?», són les frases que acompanyen les anteriors.

Frases que, d’entrada, poden semblar més o menys innòcues però que, si ens prenem uns segons per reflexionar, ens adonarem que són catastròfiques; que són el principi del final.

Perquè, és clar, senzill no significa pas que s’entengui, no significa pas fes servir un llenguatge senzill, sinó no aprofundeixis, no li busquis tres peus al gat.

Buscar tres peus al gat
Quan l’art, la literatura, l’art i la literatura que mereixen aquesta designació són gats que no tan sols tenen tres peus, sinó que en tenen —n’han, n’haurien de tenir— cinc, set, deu, trenta, cinquanta, cent tres…

Quan l’art i la literatura haurien de tenir incomptables peus o interpretacions. Infinites. En realitat, tantes com lectors i lectores.

Si oblidem això, si contribuïm a convertir la literatura i la seva anàlisis en una simple —i el que és, molt, més greu, exclusiva— qüestió utilitària, la desvirtuem del tot.

Si la convertim en un missatge o en un mitjà —si, i recobro, ara el text de l’editorial d’Els Marges, permetem, fins i tot, que “l’educació i la recerca universitàries est[iguin] cada cop més dominades per una interpretació dels estudis culturals que limita l’anàlisi del text al seu lligam amb el context social en funció de les relacions de poder i de representació que hi estableix”—, el que fem no és ja trivialitzar-la, sinó, directament, desessencialitzar-la; o el que és el mateix, destruir-la, anihilar-la.

Anihilació
Anihilar la literatura (i, amb ella, qualsevol altra creació artística) en pretendre simplificar el que no és (el que no ha de ser; el que no pot ser) simplificable.

El que per força, per essència, pel seu caràcter constitutiu, originari, és (el que ha de ser; el que no pot sinó ser) complex, divers, plural.

Suposa tallar les ales al que ens fa (el que ens ha de fer; el que no pot sinó fer-nos) volar. Volar més i més lluny, més i més amunt, cada dia.

Suposa renunciar a allò que ens fa (al que hauria de fer-nos; al que no pot sinó fer-nos)  humans. Condemnar-nos, eternament, a un vol gallinaci —gràcies, Josep Pla, per l’expressió.

(continuarà)

dissabte, 10 i diumenge 11 de desembre del mmxxii

© Xavier Serrahima 2022
www.racodelaparaula.cat
www.xavierserrahima.cat
@Xavierserrahima
ORCID iD iconorcid.org/0000-0003-3528-4499

Veure la llista completa d’autors i autores i títols analitzats

Veure la llista completa de traductors i traductores de les obres analitzades

Creative CommonsAquesta obra de Xavier Serrahima està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)

Lectures: 1
Sobre literatura Tags:anàlisi literària, art, creació artística, Creative Commons, crítica, crítica literària, cultura, De Robinson a Peter Pan: Un cànon de la literatura infantil, Els Marges, escriure, La literatura útil I, literatura, literatura en català, llegir, llibres, orcid.org/0000-0003-3528-4499, Una era sense consciència literària, Vicenç Pagès Jordà, Xavier Serrahima

Navegació d'entrades

Previous Post: El miralls negres, Antoni Vidal Ferrando, Editorial Meteora, 2014
Next Post: Els homes no són illes, Nuccio Ordine

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Archives

  • gener 2026
  • juliol 2025
  • març 2025
  • febrer 2025
  • desembre 2024
  • novembre 2024
  • octubre 2024
  • juny 2024
  • maig 2024
  • abril 2024
  • març 2024
  • octubre 2023
  • setembre 2023
  • juliol 2023
  • juny 2023
  • maig 2023
  • abril 2023
  • març 2023
  • febrer 2023
  • gener 2023
  • desembre 2022
  • novembre 2022
  • octubre 2022
  • setembre 2022
  • agost 2022
  • juny 2022
  • maig 2022
  • abril 2022
  • març 2022
  • febrer 2022
  • gener 2022
  • desembre 2021
  • novembre 2021
  • octubre 2021
  • setembre 2021
  • juliol 2021
  • juny 2021
  • maig 2021
  • abril 2021
  • març 2021
  • febrer 2021
  • gener 2021
  • desembre 2020
  • novembre 2020
  • octubre 2020
  • juliol 2020
  • juny 2020
  • maig 2020
  • abril 2020
  • març 2020
  • febrer 2020
  • gener 2020
  • desembre 2019
  • novembre 2019
  • octubre 2019
  • setembre 2019
  • juliol 2019
  • juny 2019
  • maig 2019
  • abril 2019
  • març 2019
  • febrer 2019
  • gener 2019
  • desembre 2018
  • novembre 2018
  • octubre 2018
  • setembre 2018
  • juliol 2018
  • juny 2018
  • maig 2018
  • abril 2018
  • març 2018
  • febrer 2018
  • gener 2018
  • desembre 2017
  • novembre 2017
  • octubre 2017
  • setembre 2017
  • agost 2017
  • juliol 2017
  • juny 2017
  • maig 2017
  • abril 2017
  • març 2017
  • febrer 2017
  • gener 2017
  • desembre 2016
  • novembre 2016
  • octubre 2016
  • setembre 2016
  • agost 2016
  • juliol 2016
  • juny 2016
  • maig 2016
  • abril 2016
  • març 2016
  • febrer 2016
  • gener 2016
  • desembre 2015
  • novembre 2015
  • octubre 2015
  • setembre 2015
  • juliol 2015
  • juny 2015
  • maig 2015
  • abril 2015
  • març 2015
  • febrer 2015
  • gener 2015
  • desembre 2014
  • novembre 2014
  • octubre 2014
  • setembre 2014
  • agost 2014
  • juliol 2014
  • juny 2014
  • maig 2014
  • abril 2014
  • març 2014
  • febrer 2014
  • gener 2014
  • desembre 2013
  • novembre 2013
  • octubre 2013
  • setembre 2013
  • agost 2013
  • juliol 2013
  • juny 2013
  • maig 2013
  • abril 2013
  • març 2013
  • febrer 2013
  • gener 2013
  • desembre 2012
  • novembre 2012
  • octubre 2012
  • setembre 2012
  • agost 2012
  • juliol 2012
  • juny 2012
  • maig 2012
  • abril 2012
  • març 2012
  • febrer 2012
  • gener 2012
  • desembre 2011
  • novembre 2011
  • octubre 2011
  • setembre 2011
  • agost 2011
  • juliol 2011
  • juny 2011
  • maig 2011
  • abril 2011
  • març 2011
  • febrer 2011
  • gener 2011
  • desembre 2010
  • novembre 2010
  • octubre 2010
  • setembre 2010
  • agost 2010
  • juliol 2010
  • juny 2010
  • maig 2010
  • abril 2010
  • març 2010
  • febrer 2010
  • gener 2010
  • desembre 2009
  • novembre 2009
  • octubre 2009
  • setembre 2009
  • agost 2009
  • juliol 2009
  • juny 2009
  • maig 2009
  • abril 2009
  • març 2009
  • febrer 2009
  • gener 2009
  • desembre 2008
  • novembre 2008
  • octubre 2008
  • setembre 2008
  • agost 2008
  • juliol 2008
  • juny 2008
  • maig 2008
  • abril 2008

Categories

  • Adam, Miquel
  • Aksiònov, Vassili
  • Albert, Caterina
  • Alcàntara, Sílvia
  • Aleksiévitx, Svetlana
  • Aleramo, Sibilla
  • Altres
  • Aluja i Font, Susagna
  • Amado, Jorge
  • Amat-Piniella, Joaquim
  • Ammaniti, Niccolò
  • Andreas-Salomé, Lou
  • Andréiev, Leonid
  • Arbonès, Jordi
  • Arendt, Hannah
  • Argullol, Rafael
  • Aristòtil
  • Arséniev, Vladímir
  • Assaig
  • Assaig literari
  • Austen, Jane
  • Auster, Paul
  • Autobiografia
  • Bach, Josep-Ramon
  • Bakker, Gerbrand
  • Balzac, Honoré de
  • Baram, Nir
  • Barbal, Maria
  • Bardera Poch, Damià
  • Barrera, Heribert
  • Barrett, Colin
  • Barry, Sebastian
  • Bartra, Agustí
  • Baudelaire, Charles
  • Bauman, Zygmunt
  • Benavente, Jaume
  • Benjamin, Walter
  • Bernhard, Thomas
  • Bertrana, Prudenci
  • Bezmozgis, David
  • Biografia
  • Bladé i Desumvila, Artur
  • Blandiana, Ana
  • Blumenberg, Hans
  • Bobbio, Norberto
  • Bond, Michael
  • Bosch, Ramon
  • Brodsky, Joseph
  • Broggi, Marc Antoni
  • Broggi, Moisès
  • Brontë, Anne
  • Bueno, David
  • Bufalino, Gesualdo
  • Busquets, Milena
  • Buten, Howard
  • Cabré, Jaume
  • Cabré, Jordi
  • Calders, Pere
  • Calvo, Lluís
  • Campana, Dino
  • Camps Mundó, Carles
  • Candel, Francisco
  • Canyelles, Neus
  • Čapek, Karel
  • Carbonell, Àngel
  • Casals, Lluís
  • Castellà
  • Castellet, Josep Maria
  • Castells, Ada
  • Català
  • Català, Rosa
  • Céline, Louis-Ferdinand
  • Chandler, Raymond
  • Chesterton, G. K.
  • Cirici, David
  • Citacions literàries
  • Clapés, Antoni
  • Coca, Jordi
  • Coetzee, J.M.
  • Cohen, Richard
  • Compagnon, Antoine
  • Compte rendu littéraire
  • Constantine, Barbara
  • Coromines, Joan
  • Cortés, Santi
  • Couto, Mia
  • criatures
  • Crítica literària
  • Cròniques literàries
  • Cuatrecasas, Llibert
  • Cunningham, Michael
  • Dahl, Roald
  • Dalí, Anna Maria
  • DD. AA.
  • Deulofeu, Alexandre
  • Dickens, Charles
  • Dietaris, diaris, memòries o quaderns
  • Doctorow, E.L.
  • Dostoievski, Fiódor
  • Dovlàtov, Serguei
  • Ducharme, Réjean
  • Dumas fill, Alexandre
  • Dupré, Louise
  • Duran i Ferrer, Joan
  • Duras, Marguerite
  • Dürrenmatt, Friedrich
  • Echenoz, Jean
  • Editorial Minúscula
  • Eggers, Dave
  • El Hachmi, Najat
  • Eliot, T.S.
  • Entrevistes
  • Epistolari
  • Escoda, Ferran
  • Espunyes, Josep
  • Fallada, Hans
  • Fante, John
  • Fauser, Jörg
  • Ferrer-Arpí, Josep M.
  • Filosofia
  • Flaubert, Gustave
  • Fois, Marcello
  • Ford, Richard
  • Foster Walace, David
  • Francès
  • Fuster, Joan
  • Gaige, Amity
  • Garcia, Yannick
  • Gaskell, Elisabeth
  • Gaziel
  • Gide, André
  • Ginzburg, Natalia
  • Goethe, Johann Wolfgang
  • Gógol, Nikolai
  • Gombrowicz, Witold
  • Greene, Graham
  • Grossman, Vassili
  • Gruda, Joanna
  • Gual, Anna
  • Gual, Antoni
  • Guansé, Domènec
  • Hamid, Mohsin
  • Hardy, Thomas
  • Hašek, Jaroslav
  • Helgason, Hallgrímur
  • Hemingway, Ernest
  • Hesse, Hermann
  • Hilton, James
  • Homar, Joan Manuel
  • Hrabal, Bohumil
  • Hustvedt, Siri
  • Infantil
  • Inoue, Yasushi
  • Irla, Josep
  • Irving, John
  • Isaak Babel
  • Ishiguro, Kazuo
  • Jaccottet, Philippe
  • Jerome, Jerome K.
  • Jiménez, Àngel
  • Jin, Ba
  • Josipovici, Gabriel
  • Joyce, James
  • Juan Arbó, Sebastià
  • Kafka, Franz
  • Kandinski, Vassili
  • Kashua, Sayed
  • Kawabata, Y i Mishima, Y
  • Kawabata, Yasunari
  • Kawakami, Hiromi
  • Kazantzakis, Nikos
  • Keegan, Claire
  • Kelman, Stephen
  • Kierkegaard, Søren
  • Köhlmeier, Michael
  • Kotzwinkle, William
  • Krien, Daniela
  • Kucinski, Bernardo
  • Lafayette, Madame
  • Le Carré, John
  • Lemaitre, Pierre
  • Lethem, Jonathan
  • Levé, Édouard
  • Li, Aina
  • Lipszyc, Rykka
  • Llibre de viatges
  • Llobera, Laia
  • Llompart, Josep M.
  • Llop, Roc
  • Llort, Lluís
  • Lluís, Joan-Lluís,
  • López Bofill, Hèctor
  • López Rovira, Carles
  • Lozano-Seser, Jovi
  • Maalouf, Amin
  • Maarouf, Mazen
  • Macdonald, Helen
  • MacShane, Frank
  • Manent, Albert
  • Manning, Frederic
  • Marçal, Maria-Mercè
  • Màrquez, Eduard
  • Martí i Pol, Miquel
  • Martín Ramos, José Luis
  • Martín, Andreu
  • Martinez i Lopez, Laia
  • Maugham, W. Somerset
  • Mauro, Ezio
  • McDermott, Alice
  • McEwan, Ian
  • Mèlich, Joan-Carles
  • Melville, Herman
  • Meyerhoff, Joachim
  • Michaels, Leonard
  • Mikhalopulu, Amanda
  • Mishima, Yukio
  • Modiano, Patrick
  • Monsaingeon, Bruno
  • Montellà, Assumpta
  • Moreno, Marc
  • Munar, Jaume
  • Munro, Alice
  • Murakami, Haruki
  • Murgia, Michela
  • Murià, Anna
  • Mwanza Mujila, Fiston
  • Nabokov, Vladimir
  • Narració / narracions
  • Ndiaye, Marie
  • Nietzsche, Friedrich
  • Notas de lectura
  • Notes de diari
  • Notes de lectura
  • Novel·la
  • O’Connor, Joseph
  • Ôe, Kenzaburô
  • Oller, Narcís
  • Ordine, Nuccio
  • Orriols, Marta
  • Óssipov, Maksim
  • Pairolí, Miquel
  • Parcerisas, Francesc
  • Parlem-ne
  • Pasqual, Marta
  • Pedrolo, Manuel de
  • Petruixévskaia, Liudmila
  • Pi i Margall, Francesc
  • Pietrelli, Lucia
  • Piumini, Roberto
  • Pla, Josep
  • Pla, Xavier
  • Platónov, Andrei
  • Plini el Jove
  • Poca Gaya, Josep
  • Poesia
  • Poésie Québécoise
  • Pons Alorda, Jaume C.
  • Pons, Ponç
  • Ponsatí-Murlà, Oriol
  • Porta, Carles
  • Pou i Pagès, Josep
  • Pous, Teresa
  • Preston, Paul
  • Proust, Marcel
  • Pruitt Stewart, Elinore
  • Puig, Pep
  • Puigdevall, Ponç
  • Puigventós, Eduard
  • Pujol, Adrià
  • Quick, Matthew
  • Rahola, Pilar
  • Ramis, Llucia
  • Rebassa, Carles
  • Renard, Jules
  • Rhodes, James
  • Rilke, Rainer Maria
  • Rius i Sant, Xavier
  • Robbe-Grillet, Alain
  • Roca, Maria Mercè
  • Rodoreda, Mercè
  • Roger, Marie-Sabine
  • Roig, Montserrat
  • Roth, Joseph
  • Rovira i Virgili, Antoni
  • Russell, Karen
  • Sabaté, Víctor
  • Saint-Exupéry, Antoine de
  • Sales, Joan
  • Salord, Maite
  • Salter, James
  • Salvat, Ricard
  • Sanahuja Yll, Eduard
  • Sand, George
  • Santesmases i Ollè, Josep
  • Sanuy, Carles M.
  • Saunders, George
  • Schmitt, Eric-Emmanuel
  • Scholem, Gershom
  • Seksik, Laurent
  • Sèneca
  • Serra, Michele
  • Serrahima, Maurici
  • Shriver, Lionel
  • Sinclair, May
  • Smith, Ali
  • Sobre literatura
  • Soldevila, Ferran
  • Soler, Joaquim
  • Soljenitsin, Aleksandr
  • St. Aubyn, Edward
  • Stănescu, Nichita
  • Steinbeck, John
  • Stendhal
  • Strout, Elizabeth
  • Styron, William
  • Sunyol, Víctor
  • Susanna, Àlex
  • Szymborska, Wisława
  • Tanner, Haley
  • Tasis, Rafael
  • Tavares, Gonçalo M.
  • Teatre
  • Thiong’o, Ngũgĩ wa
  • Thurber, James
  • Todó, Lluís Maria
  • Tolstoi, Lev
  • Torga, Miguel
  • Torné, Gonzalo
  • Torra, Quim
  • Torres, Màrius
  • Tort , Joan
  • Trabal, Francesc
  • Triadú, Joan
  • Tries literàries
  • Trojanow, Ilija
  • Tsvietáieva, Marina
  • Tulli, Magdalena
  • Turguénev, Ivan
  • Twain, Mark
  • Txékhov, Anton
  • Unseld, Siegfried
  • Vallbona, Rafael
  • Valor, Enric
  • van Mersbergen, Jan
  • Vicens Vives, Jaume
  • Vicens, Antònia
  • Vidal Ferrando, Antoni
  • Viladot, Guillem
  • Villatoro, Vicenc
  • Vinyoli, Joan
  • Vogt, Silvana
  • Voltaire
  • von Arnim, Elizabeth
  • von Schirach, Ferdinand
  • Vonnegut, Kurt
  • Waugh, Evelyn
  • Wilde, Oscar
  • Wolfe, Thomas
  • Woolf, Virginia
  • Xammar, Eugeni
  • Yoshimoto, Banana
  • Zamiatin, Ievgueni
  • Zweig, Stefan

Recent Posts

  • Notes d’un dietari: 22 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 21 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 3 de juliol del mmxxv
  • Notes d’un dietari, 2 de juliol mmxxv
  • Diaris complets (I: El Somriure de l’atzar), Feliu Formosa, Quip Pro Quo Edicions, 2024

Recent Comments

  1. JOAN DURAN -1, poema ‘Senyes VI’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Nua cendra, Joan Duran i Ferrer
  2. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  3. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  4. MARGARITA BALLESTER, poema ‘Alforja IV’ – Veu de BERTA GIRAUT – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Els ulls, Margarita Ballester, Cafè Central / Eumo Editorial, 2018
  5. PHILIPPE JACCOTTET, poema ‘L’hiver’, en la veu de l’autor – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’ignorant Poemes 1952-1956, Philippe Jaccottet, Lleonard Muntaner, 2016

Copyright © 2026 Xavier Serrahima: el racó de la paraula.

Powered by PressBook WordPress theme