Skip to content

Xavier Serrahima: el racó de la paraula

Anàlisi i orientació literària

Riu brogent, Antoni Clapés, AdiA Edicions, Calonge, 2021

Riu brogent I: Riu brogent, Antoni Clapés, AdiA Edicions, Calonge, 2021

Posted on setembre 21, 2021 By Xavier Serrahima No hi ha comentaris a Riu brogent I: Riu brogent, Antoni Clapés, AdiA Edicions, Calonge, 2021

Riu brogent I: Riu brogent, Antoni Clapés

Llum en(tre) els silencis

Potser m’erro —més encara: segurament m’erro; és clar que només ens podem errar els que ens arrisquem, els que tenim clar (i ho demostrem) que la nostra tasca analítica consisteix, precisament, en acceptar la possibilitat (certa) d’errar-nos; en dir el que pensem, el que veiem— però crec que el nou llibre de poemes de l’Antoni Clapés, Riu brogent, publicat per AdiA Edicions aquest mes de setembre, és, alhora que un sol poemari, tres poemaris diferents —quatre, si hi comptem les endreces finals.

Riu brogent, Antoni Clapés, AdiA Edicions, Calonge, 2021Tres llibres que ens parlen un mateix llenguatge, que ens presenten un mateix dir, una mateixa veu, una veu en un temps, en els temps d’ara del poeta, d’aquest temps present seu que s’ha instal·lat entre l’ahir i el demà —l’ahir enyorat o idealitzat; el demà sentit proper i temut—, però una veu que cal crec que cal saber llegir o escoltar en cadascun dels (sub)moments o (sub)evolucions evolucions que caracteritzen i donen vida a l’obra.

Una  veu que es va fent, que va (per)fent el seu camí, passa a passa. I que, per tant, convé seguir, també, passa a passa, llibre de poemes a llibre de poemes.

És per aquesta raó que no em veig en cor de dedicar-li una sola anàlisi literària, que englobi tot el poemari o recull de poemes. Perquè crec que el limitaria, que (n’)oferiria una imatge que no seria la correcta. Si més no, que no seria tan correcta, tan adient, com seria convenient.

Entenc que la mirada llunyana, ample, total o totalitzadora, el desvirtuaria, per poc que sigui. I en poesia —en la seva i en qualsevulla altra que mereix definir-se com a tal— poc acostuma a ésser massa. En el seu cas en concret, poc ho és —assaja d’ésser-ho— tot.

Riu brogent

El primer llibre, Riu brogent, que no pas per casualitat dóna títol al volum, té un doble encapçalament, el del volum sencer —“L’effacement soit ma façon de resplendir”, de l’immortal Philippe Jaccottet— i el del mateix llibre: “É na alma que a morte faz a casa”, d’Eugénio de Andrade i “Deux messagers privilégiés de la poésie:/ les oiseaux et l’eau vive”, degut també a l’autor de L’ignorant.

Totes tres citacions, ineludibles, posen en evidència —de fet, tornen a posar en evidència, com ja havien fet, a bastament, els seus poemaris anteriors— que, al contrari de tants i tants autors actuals, que se serveixen de les citacions dels grans poetes com a amulets, com si el sol fet de citar-los ja impliqués que la seva vàlua i genialitat hagués beneït les seves obres, Clapés vol, d’entrada, posar les cartes damunt la taula; que vol mostrar-nos, amb la seva habitual (i connatural) modèstia, d’on beu la seva poesia; si ho volem dir d’una altra manera, quines fons són les que han abeurat la seva llavor poètica.

A partir d’aquest moment, el primer poema ens obre, ben esbatanada, la porta del seu món poètic a fi que hi puguem entrar amb els sentits ben alerta: “Riu brogent de ma infantesa,/ ¿on se’m van endur/ les teves aigües vigoroses?” (p. 11). O el que és el mateix, ens situa en aquest moment d’intersecció entre el passat i el futur.

Moment que és, també i alhora, un espai: la poesia clapesiana és, per descomptat, una poesia de / en l’espai; de l’espai i dels espais, és clar;  dels (seus) espais geogràfico-mental-sentimentals; raó per la qual s’agermana tan i tan bé amb l’obra d’Alícia Casadesús.

En aquest moment que el situa, més aviat, on ell se sent, malgrat no trobar-s’hi, a la frontissa entre la infantesa i l’ombra, tot i llunyana, massa allargada, de la mort, del no-res definitiu; de l’abisme darrere l’abisme —o dels abismes— de l’existència: “Vespregem/    també nosaltres//amb el món. // I és a tocar la nit fosca.” (p. 17).

Atent a tot

En aquest moment/frontissa/abisme on li cal estar, més que mai (anteriorment), atent a tot.

A tot el que, com la poesia, sense parlar, parla. A tot el que, com la poesia, també, s’acosta o deriva de la naturalitat i de la simplicitat, de la Natura i dels seus missatges ocults —o, més ben dit, invisibles—, de les osieaux et l’eau vive jaccottetians: “Atent al reclam del pit-roig,/ a la petja del senglar,/ a la bonior dels tàvecs” (p. 12); a “la intimitat secreta/ del floc de neu/ que se’t fon a la mà/      tot d’una” (Íd.); a “l’herba gebrada” (p. 13); al “verd matisat del baldar” (p. 18), a “les arbredes” (p. 23).

En aquest moment o època on potser és —o, almenys, li sembla— més important, més ineludible assolir l’essència de la (seva) poesia, del (seu) dir poètic, assolir l’heroïcitat impossible de fixar damunt el paper el “pur miracle d’un instant/   perdurable” (p. 12); de copsar “els reflexos del món” que habiten “en l’aigua aturada de l’estany” (p. 13).

Que habiten i  han d’habitar: de la mateixa manera que tan sols els silenci parla, que els silencis parlen. que la “solitud és il·luminadora” (p. 15), que la lentitud és sàvia, inspiradora i (re)creadora, o que tan sols el que és immòbil és permanent.Antoni Clapés

Exhortació

És per això, perquè tem haver balafiat “la vida/ en una escriptura inútil” (p. 14), perquè “la llengua/ és ferida que sagna/    sempre i arreu” (p. 16), i “el poema es vincla a la dificultat/ de dir     i es revolta” (p. 18), que s’exhorta a desprendre’s “dels mots   — per escriure/    sempre” (p. 20), a recórrer a la natura i a les seves imatges, que “perfan la realitat/   i també són/ una manera altra de pensar” (Íd.).

Que s’exigeix, gairebé es commina a escriure —i, per tant, també a viure: com per a qualsevol artista de debò, per a ell no existeix cap frontera entre el viure i l’escriure— com el doll “cristal·lí, pur [que]/ es precipita damunt dels prats” (p. 21).

Perquè només així, només si escriu/viu com “aquesta deu/ que remoreja tothora” (Íd.), si és capaç d’abeurar-se en ella, “les dues sets que t’abrusen/    s’hauran apaivagat” (Íd.).

Dues veus que deuen ésser les dels seus dubtes: la de la inutilitat de l’obra feta i la de “la por/   que t’habita” (p. 18); por a “la teva finitud/ […] [a] la teva feblesa/ […] [a]l temps anorreador” (p. 18), a trobar-se, realment, molt a la vora del segon dels dos abismes “en l’interregne” (p. 19) efímer dels quals vivim.

El poema / la vida ho és tot

Perquè el poema, com la vida —més exactament, el poema com a vida; el poema com a reflex directe, net, autèntic, pur, cristal·lí, de la vida— ho és tot.

És “la profunditat/ que habita a la superfície” (p. 13), la “veu humana [que] et ressona/ ben endins” (Íd.), és “ser, alhora,/ boira encelada i silenci líquid” (p. 15), és “broll de llum/   de silencis/ aturat en fràgil branca nua” (p. 16), és “un deliri [que] sembla prendre forma/ i s’oposa al destret” (p. 18), és “habitar la casa-refugi” (p. 23) andradeiana.

Un tot, és clar, que és, alhora, no-res. O, si més no, contradicció. Contradicció heraclitana. Atès que la contradicció és indesarrelable, i indissociable, de la condició humana.

Contradicció, antinòmia que el poeta retrata molt bé:  “instant/ perdurable” (p. 12), “un alè sense vent” (p. 13), “una pluja que no troba sòl/ on abocar-se” (Íd.), “a fora/   no hi ha ni l’enfora” (p. 16),  “només l’absència/    és present” (Íd.), “un pi que no arrela” (p. 18), “Taques invisibles” (p. 21).

Antinòmies que, com tot el poemari, ens parla —ens parla amb el llenguatge de silenci, de “l’esborrar(-se)” (p. 15)— de (l’aventura, fràgil, fragmentària, efímera, llampferidora, foraviada, feridora, angoixant, desconcertant, pregonament contradictòria i, tanmateix apassionant, rica i enriquidora de) l’existència humana; de la “llavor llançada contra la tramuntana” (p. 13).

dimarts, 21 de setembre del mmxxi

© Xavier Serrahima 2021
www.racodelaparaula.cat
www.xavierserrahima.cat
@Xavierserrahima
orcid.org/0000-0003-3528-4499

Podeu llegir la meva anàlisi sobre Heimat (suite helvètica), el segon  llibre d’aquest volum, en aquest enllaç.
Veure la llista completa d’autors i autores i títols analitzats

Veure la llista completa de traductors i traductores de les obres analitzades

Creative CommonsAquesta obra de Xavier Serrahima està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)

Lectures: 1
Català, Clapés, Antoni, Notes de lectura, Poesia Tags:AdiA Edicions, anàlisi literària, Antoni Clapés, art, Creative Commons, crítica, crítica literària, cultura, escriure, literatura, literatura en català, llegir, llibres, nota de lectura, orcid.org/0000-0003-3528-4499, poesía, prescipció literària, ressenya literària, Riu brogent, Xavier Serrahima

Navegació d'entrades

Previous Post: El somni d’un home ridícul (i altres narracions), Fiódor Dostoievski, Godall Edicions, 2021
Next Post: Riu brogent II: Heimat (suite helvètica), Antoni Clapés, AdiA Edicions, Calonge, 2021

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Archives

  • gener 2026
  • juliol 2025
  • març 2025
  • febrer 2025
  • desembre 2024
  • novembre 2024
  • octubre 2024
  • juny 2024
  • maig 2024
  • abril 2024
  • març 2024
  • octubre 2023
  • setembre 2023
  • juliol 2023
  • juny 2023
  • maig 2023
  • abril 2023
  • març 2023
  • febrer 2023
  • gener 2023
  • desembre 2022
  • novembre 2022
  • octubre 2022
  • setembre 2022
  • agost 2022
  • juny 2022
  • maig 2022
  • abril 2022
  • març 2022
  • febrer 2022
  • gener 2022
  • desembre 2021
  • novembre 2021
  • octubre 2021
  • setembre 2021
  • juliol 2021
  • juny 2021
  • maig 2021
  • abril 2021
  • març 2021
  • febrer 2021
  • gener 2021
  • desembre 2020
  • novembre 2020
  • octubre 2020
  • juliol 2020
  • juny 2020
  • maig 2020
  • abril 2020
  • març 2020
  • febrer 2020
  • gener 2020
  • desembre 2019
  • novembre 2019
  • octubre 2019
  • setembre 2019
  • juliol 2019
  • juny 2019
  • maig 2019
  • abril 2019
  • març 2019
  • febrer 2019
  • gener 2019
  • desembre 2018
  • novembre 2018
  • octubre 2018
  • setembre 2018
  • juliol 2018
  • juny 2018
  • maig 2018
  • abril 2018
  • març 2018
  • febrer 2018
  • gener 2018
  • desembre 2017
  • novembre 2017
  • octubre 2017
  • setembre 2017
  • agost 2017
  • juliol 2017
  • juny 2017
  • maig 2017
  • abril 2017
  • març 2017
  • febrer 2017
  • gener 2017
  • desembre 2016
  • novembre 2016
  • octubre 2016
  • setembre 2016
  • agost 2016
  • juliol 2016
  • juny 2016
  • maig 2016
  • abril 2016
  • març 2016
  • febrer 2016
  • gener 2016
  • desembre 2015
  • novembre 2015
  • octubre 2015
  • setembre 2015
  • juliol 2015
  • juny 2015
  • maig 2015
  • abril 2015
  • març 2015
  • febrer 2015
  • gener 2015
  • desembre 2014
  • novembre 2014
  • octubre 2014
  • setembre 2014
  • agost 2014
  • juliol 2014
  • juny 2014
  • maig 2014
  • abril 2014
  • març 2014
  • febrer 2014
  • gener 2014
  • desembre 2013
  • novembre 2013
  • octubre 2013
  • setembre 2013
  • agost 2013
  • juliol 2013
  • juny 2013
  • maig 2013
  • abril 2013
  • març 2013
  • febrer 2013
  • gener 2013
  • desembre 2012
  • novembre 2012
  • octubre 2012
  • setembre 2012
  • agost 2012
  • juliol 2012
  • juny 2012
  • maig 2012
  • abril 2012
  • març 2012
  • febrer 2012
  • gener 2012
  • desembre 2011
  • novembre 2011
  • octubre 2011
  • setembre 2011
  • agost 2011
  • juliol 2011
  • juny 2011
  • maig 2011
  • abril 2011
  • març 2011
  • febrer 2011
  • gener 2011
  • desembre 2010
  • novembre 2010
  • octubre 2010
  • setembre 2010
  • agost 2010
  • juliol 2010
  • juny 2010
  • maig 2010
  • abril 2010
  • març 2010
  • febrer 2010
  • gener 2010
  • desembre 2009
  • novembre 2009
  • octubre 2009
  • setembre 2009
  • agost 2009
  • juliol 2009
  • juny 2009
  • maig 2009
  • abril 2009
  • març 2009
  • febrer 2009
  • gener 2009
  • desembre 2008
  • novembre 2008
  • octubre 2008
  • setembre 2008
  • agost 2008
  • juliol 2008
  • juny 2008
  • maig 2008
  • abril 2008

Categories

  • Adam, Miquel
  • Aksiònov, Vassili
  • Albert, Caterina
  • Alcàntara, Sílvia
  • Aleksiévitx, Svetlana
  • Aleramo, Sibilla
  • Altres
  • Aluja i Font, Susagna
  • Amado, Jorge
  • Amat-Piniella, Joaquim
  • Ammaniti, Niccolò
  • Andreas-Salomé, Lou
  • Andréiev, Leonid
  • Arbonès, Jordi
  • Arendt, Hannah
  • Argullol, Rafael
  • Aristòtil
  • Arséniev, Vladímir
  • Assaig
  • Assaig literari
  • Austen, Jane
  • Auster, Paul
  • Autobiografia
  • Bach, Josep-Ramon
  • Bakker, Gerbrand
  • Balzac, Honoré de
  • Baram, Nir
  • Barbal, Maria
  • Bardera Poch, Damià
  • Barrera, Heribert
  • Barrett, Colin
  • Barry, Sebastian
  • Bartra, Agustí
  • Baudelaire, Charles
  • Bauman, Zygmunt
  • Benavente, Jaume
  • Benjamin, Walter
  • Bernhard, Thomas
  • Bertrana, Prudenci
  • Bezmozgis, David
  • Biografia
  • Bladé i Desumvila, Artur
  • Blandiana, Ana
  • Blumenberg, Hans
  • Bobbio, Norberto
  • Bond, Michael
  • Bosch, Ramon
  • Brodsky, Joseph
  • Broggi, Marc Antoni
  • Broggi, Moisès
  • Brontë, Anne
  • Bueno, David
  • Bufalino, Gesualdo
  • Busquets, Milena
  • Buten, Howard
  • Cabré, Jaume
  • Cabré, Jordi
  • Calders, Pere
  • Calvo, Lluís
  • Campana, Dino
  • Camps Mundó, Carles
  • Candel, Francisco
  • Canyelles, Neus
  • Čapek, Karel
  • Carbonell, Àngel
  • Casals, Lluís
  • Castellà
  • Castellet, Josep Maria
  • Castells, Ada
  • Català
  • Català, Rosa
  • Céline, Louis-Ferdinand
  • Chandler, Raymond
  • Chesterton, G. K.
  • Cirici, David
  • Citacions literàries
  • Clapés, Antoni
  • Coca, Jordi
  • Coetzee, J.M.
  • Cohen, Richard
  • Compagnon, Antoine
  • Compte rendu littéraire
  • Constantine, Barbara
  • Coromines, Joan
  • Cortés, Santi
  • Couto, Mia
  • criatures
  • Crítica literària
  • Cròniques literàries
  • Cuatrecasas, Llibert
  • Cunningham, Michael
  • Dahl, Roald
  • Dalí, Anna Maria
  • DD. AA.
  • Deulofeu, Alexandre
  • Dickens, Charles
  • Dietaris, diaris, memòries o quaderns
  • Doctorow, E.L.
  • Dostoievski, Fiódor
  • Dovlàtov, Serguei
  • Ducharme, Réjean
  • Dumas fill, Alexandre
  • Dupré, Louise
  • Duran i Ferrer, Joan
  • Duras, Marguerite
  • Dürrenmatt, Friedrich
  • Echenoz, Jean
  • Editorial Minúscula
  • Eggers, Dave
  • El Hachmi, Najat
  • Eliot, T.S.
  • Entrevistes
  • Epistolari
  • Escoda, Ferran
  • Espunyes, Josep
  • Fallada, Hans
  • Fante, John
  • Fauser, Jörg
  • Ferrer-Arpí, Josep M.
  • Filosofia
  • Flaubert, Gustave
  • Fois, Marcello
  • Ford, Richard
  • Foster Walace, David
  • Francès
  • Fuster, Joan
  • Gaige, Amity
  • Garcia, Yannick
  • Gaskell, Elisabeth
  • Gaziel
  • Gide, André
  • Ginzburg, Natalia
  • Goethe, Johann Wolfgang
  • Gógol, Nikolai
  • Gombrowicz, Witold
  • Greene, Graham
  • Grossman, Vassili
  • Gruda, Joanna
  • Gual, Anna
  • Gual, Antoni
  • Guansé, Domènec
  • Hamid, Mohsin
  • Hardy, Thomas
  • Hašek, Jaroslav
  • Helgason, Hallgrímur
  • Hemingway, Ernest
  • Hesse, Hermann
  • Hilton, James
  • Homar, Joan Manuel
  • Hrabal, Bohumil
  • Hustvedt, Siri
  • Infantil
  • Inoue, Yasushi
  • Irla, Josep
  • Irving, John
  • Isaak Babel
  • Ishiguro, Kazuo
  • Jaccottet, Philippe
  • Jerome, Jerome K.
  • Jiménez, Àngel
  • Jin, Ba
  • Josipovici, Gabriel
  • Joyce, James
  • Juan Arbó, Sebastià
  • Kafka, Franz
  • Kandinski, Vassili
  • Kashua, Sayed
  • Kawabata, Y i Mishima, Y
  • Kawabata, Yasunari
  • Kawakami, Hiromi
  • Kazantzakis, Nikos
  • Keegan, Claire
  • Kelman, Stephen
  • Kierkegaard, Søren
  • Köhlmeier, Michael
  • Kotzwinkle, William
  • Krien, Daniela
  • Kucinski, Bernardo
  • Lafayette, Madame
  • Le Carré, John
  • Lemaitre, Pierre
  • Lethem, Jonathan
  • Levé, Édouard
  • Li, Aina
  • Lipszyc, Rykka
  • Llibre de viatges
  • Llobera, Laia
  • Llompart, Josep M.
  • Llop, Roc
  • Llort, Lluís
  • Lluís, Joan-Lluís,
  • López Bofill, Hèctor
  • López Rovira, Carles
  • Lozano-Seser, Jovi
  • Maalouf, Amin
  • Maarouf, Mazen
  • Macdonald, Helen
  • MacShane, Frank
  • Manent, Albert
  • Manning, Frederic
  • Marçal, Maria-Mercè
  • Màrquez, Eduard
  • Martí i Pol, Miquel
  • Martín Ramos, José Luis
  • Martín, Andreu
  • Martinez i Lopez, Laia
  • Maugham, W. Somerset
  • Mauro, Ezio
  • McDermott, Alice
  • McEwan, Ian
  • Mèlich, Joan-Carles
  • Melville, Herman
  • Meyerhoff, Joachim
  • Michaels, Leonard
  • Mikhalopulu, Amanda
  • Mishima, Yukio
  • Modiano, Patrick
  • Monsaingeon, Bruno
  • Montellà, Assumpta
  • Moreno, Marc
  • Munar, Jaume
  • Munro, Alice
  • Murakami, Haruki
  • Murgia, Michela
  • Murià, Anna
  • Mwanza Mujila, Fiston
  • Nabokov, Vladimir
  • Narració / narracions
  • Ndiaye, Marie
  • Nietzsche, Friedrich
  • Notas de lectura
  • Notes de diari
  • Notes de lectura
  • Novel·la
  • O’Connor, Joseph
  • Ôe, Kenzaburô
  • Oller, Narcís
  • Ordine, Nuccio
  • Orriols, Marta
  • Óssipov, Maksim
  • Pairolí, Miquel
  • Parcerisas, Francesc
  • Parlem-ne
  • Pasqual, Marta
  • Pedrolo, Manuel de
  • Petruixévskaia, Liudmila
  • Pi i Margall, Francesc
  • Pietrelli, Lucia
  • Piumini, Roberto
  • Pla, Josep
  • Pla, Xavier
  • Platónov, Andrei
  • Plini el Jove
  • Poca Gaya, Josep
  • Poesia
  • Poésie Québécoise
  • Pons Alorda, Jaume C.
  • Pons, Ponç
  • Ponsatí-Murlà, Oriol
  • Porta, Carles
  • Pou i Pagès, Josep
  • Pous, Teresa
  • Preston, Paul
  • Proust, Marcel
  • Pruitt Stewart, Elinore
  • Puig, Pep
  • Puigdevall, Ponç
  • Puigventós, Eduard
  • Pujol, Adrià
  • Quick, Matthew
  • Rahola, Pilar
  • Ramis, Llucia
  • Rebassa, Carles
  • Renard, Jules
  • Rhodes, James
  • Rilke, Rainer Maria
  • Rius i Sant, Xavier
  • Robbe-Grillet, Alain
  • Roca, Maria Mercè
  • Rodoreda, Mercè
  • Roger, Marie-Sabine
  • Roig, Montserrat
  • Roth, Joseph
  • Rovira i Virgili, Antoni
  • Russell, Karen
  • Sabaté, Víctor
  • Saint-Exupéry, Antoine de
  • Sales, Joan
  • Salord, Maite
  • Salter, James
  • Salvat, Ricard
  • Sanahuja Yll, Eduard
  • Sand, George
  • Santesmases i Ollè, Josep
  • Sanuy, Carles M.
  • Saunders, George
  • Schmitt, Eric-Emmanuel
  • Scholem, Gershom
  • Seksik, Laurent
  • Sèneca
  • Serra, Michele
  • Serrahima, Maurici
  • Shriver, Lionel
  • Sinclair, May
  • Smith, Ali
  • Sobre literatura
  • Soldevila, Ferran
  • Soler, Joaquim
  • Soljenitsin, Aleksandr
  • St. Aubyn, Edward
  • Stănescu, Nichita
  • Steinbeck, John
  • Stendhal
  • Strout, Elizabeth
  • Styron, William
  • Sunyol, Víctor
  • Susanna, Àlex
  • Szymborska, Wisława
  • Tanner, Haley
  • Tasis, Rafael
  • Tavares, Gonçalo M.
  • Teatre
  • Thiong’o, Ngũgĩ wa
  • Thurber, James
  • Todó, Lluís Maria
  • Tolstoi, Lev
  • Torga, Miguel
  • Torné, Gonzalo
  • Torra, Quim
  • Torres, Màrius
  • Tort , Joan
  • Trabal, Francesc
  • Triadú, Joan
  • Tries literàries
  • Trojanow, Ilija
  • Tsvietáieva, Marina
  • Tulli, Magdalena
  • Turguénev, Ivan
  • Twain, Mark
  • Txékhov, Anton
  • Unseld, Siegfried
  • Vallbona, Rafael
  • Valor, Enric
  • van Mersbergen, Jan
  • Vicens Vives, Jaume
  • Vicens, Antònia
  • Vidal Ferrando, Antoni
  • Viladot, Guillem
  • Villatoro, Vicenc
  • Vinyoli, Joan
  • Vogt, Silvana
  • Voltaire
  • von Arnim, Elizabeth
  • von Schirach, Ferdinand
  • Vonnegut, Kurt
  • Waugh, Evelyn
  • Wilde, Oscar
  • Wolfe, Thomas
  • Woolf, Virginia
  • Xammar, Eugeni
  • Yoshimoto, Banana
  • Zamiatin, Ievgueni
  • Zweig, Stefan

Recent Posts

  • Notes d’un dietari: 22 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 21 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 3 de juliol del mmxxv
  • Notes d’un dietari, 2 de juliol mmxxv
  • Diaris complets (I: El Somriure de l’atzar), Feliu Formosa, Quip Pro Quo Edicions, 2024

Recent Comments

  1. JOAN DURAN -1, poema ‘Senyes VI’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Nua cendra, Joan Duran i Ferrer
  2. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  3. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  4. MARGARITA BALLESTER, poema ‘Alforja IV’ – Veu de BERTA GIRAUT – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Els ulls, Margarita Ballester, Cafè Central / Eumo Editorial, 2018
  5. PHILIPPE JACCOTTET, poema ‘L’hiver’, en la veu de l’autor – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’ignorant Poemes 1952-1956, Philippe Jaccottet, Lleonard Muntaner, 2016

Copyright © 2026 Xavier Serrahima: el racó de la paraula.

Powered by PressBook WordPress theme