Skip to content

Xavier Serrahima: el racó de la paraula

Anàlisi i orientació literària

El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge, Haruki Murakami

Posted on octubre 15, 2013 By xavier@serrahima.cat No hi ha comentaris a El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge, Haruki Murakami

Si, després de les magnífiques lliçons de Wagner, Nietzsche, Jaume Cabré —per esmentar un nom més proper tan cronològicament com geogràfica— o Thomas Mann i el seu Doctor Faust, algú encara té dubtes del profund i inescindible lligam que existeix entre dues de les més excelses manifestacions de la creativitat de l’ànima humana, la música i la literatura, potser faria bé d’acostar-se a la llibreria més propera i fer-se amb el seu exemplar d’El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge, (Shikisaiwo motanai Tazaki Tsukuru to kareno junreino toshi), d’Haruki Murakami, Editorial Empúries, octubre del 2013, traducció de Jordi Mas López, abans que no s’esgoti.

Una vegada l’acabi de llegir, probablement amb els ulls ensonyats per no haver-la pogut deixar fins arribar a la seva darrera pàgina, el primer que farà és afanyar-se cap alguna de les escadusseres botigues de discos que resisteixen valerosament al nostre país i comprar un enregistrament —si és possible, el de Lazar Berman— dels Années de Pèlerinage de Franz List i assaborir amb delectació aquesta peça que no tan sols ocupa, amb raó, una posició central en la novel·la, sinó que serveix amb una escaiença perfecta per a definir-la (només cal que substituïm “música” per “literatura”, o per “creació artística”, en general): “L’obra tenia una increïble bellesa introspectiva. Expressava la naturalesa humana amb una sinceritat, un detallisme i una versemblança insuperables. Reflectia una faceta fonamental del món que només es podia expressar amb la música”, (pàg. 303).

Tot i que, cal advertir-ho de bell antuvi, maldar d’abastar amb una simple definició o amb poques paraules l’obra de l’escriptor japonès resulta tan quimèric com provar de tocar una simfonia amb una harmònica. Com succeeix amb els grans autors, si destaca per alguna cosa és per la seva amplitud, per convertir un argument —de fet, qualsevol argument— en una nova cosmovisió —o Weltanschauung. El seu darrer llibre ens parla de molts temes, i tots amb gran intensitat —amb “una profunditat molt característica”, (pàg. 63)—, fins a un extrem tal que resulta complicadíssim remarcar-ne un de sol.

Si és així és perquè, en realitat, del que ens parla, a través d’una polifonia de temes —l’amistat, l’amor, el record, la vocació, el treball, el talent…— és de la vida mateixa, de l’existència humana. I, més en concret, de la necessitat que sent la majoria de la gent, de trobar-hi un sentit —“Havia perdut de vista qualsevol objectiu que hagués tingut a la vida”, (pàg. 270)—, de convèncer-se, que, al final, viure haurà pagat la pena.

O, més exactament, de demanar-se, davant la constatació que la mort sempre serà la nostra darrera estació —“Va ser trist veure que aquelles persones que per a mi havien estat tan importants s’anaven esvaint a oc a poc fins a desaparèixer”, (pàg. 161); “Tot desapareixeria i l’únic que quedaria d’ell seria un grapat de terra dura i glaçada”, (pàg. 328)—, si hem viscut de veritat, si hem sabut viure.  Si, malgrat tots els contratemps i traves de l’existència —“viure al món real és molt dur”, (pàg. 286); “La vida era com una partitura complicada”, (pàg. 305)— hem reeixit a trobar el nostre lloc al món.

Per a aquest pelegrinatge, molt més sentimental que no pas físic, a la descoberta de la seva identitat, al personatge principal li caldrà un retorn als orígens, un retorn al passat a la recerca no només del (seu) temps perdut sinó de la joventut perduda. I, per damunt de tot, de les oportunitats, els somnis i les il·lusions perdudes; atès que —com descrivia de manera tan delicada com precisa Gabriel Celaya en el magnífic poema El niño que ya no soy: “Logré el uso de la razón, / perdí el uso del misterio”— fer-se adult suposa prendre consciència que “el pas temps ha anat engolint i fent desaparèixer totes aquelles possibilitats tan precioses que teníem”, (pàg. 292) i que, “quan te n’adones, ja has perdut el paradís”, (pàg. 323).

En aquest punt, el llibre s’aparella amb un altre d’esplèndid publicat enguany: Els desorientats, d’Amin Maalouf, en el qual el seu protagonista també li cal tornar al seu lloc de naixença per assajar de recobrar allò que no és possible recobrar: “El país l’absència del qual m’entristeix i obsedeix no és el que vaig conèixer de jove; és el que vaig somniar i que no ha pogut veure mai la llum”.

Com ell, igualment el protagonista d’aquest, Tsukuru Tazaki, haurà de girar la vista enrere —“T’has d’enfrontar amb el teu passat. […] Si no, viuràs la resta de la teva vida amb aquesta càrrega tan feixuga”, (pàg. 100)— i mirar de trobar la peca exacta —“treure’ns de dins tot el que hi hem tingut encallat tant de temps”, (pàg. 290)— que li permeti recompondre el trencaclosques inacabat del seu ahir, atès que “Ara ja és massa tard per tornar enrere”, (pàg. 187), “tots portem una càrrega”, (pàg. 259), i, malgrat que “a ningú no li agradi que l’equipatge pesi massa”, (pàg. 226), “la història no es pot esborrar, ni canviar. Seria com matar la persona que ets”, (pàg. 41).

A fi de narrar-nos aquest seu recorregut pel seu passat, Murakami se serveix d’un esquema de caire pendular, que avança i retrocedeix contínuament de l’ahir a l’avui, on l’abans i el després es troben i es retroben una vegada rere l’altra, explicant-se i justificant-se l’un a l’altre. Una xarxa espessa que acaba conformant el dibuix d’una vida —i d’unes vides— que el temps, el gran artista definitiu, ha anat esculpint amb les seves mans implacables.

El seu llibre és una mena de sonata, coral i polifònica, on alguns motius es repeteixen constantment: els colors —“Era neutre en tot o molt poc acolorit”, (pàg. 17)—, els amics com un membre del propi organisme que no pot ésser extirpat sense produir profundes ferides —“aquells quatre amics, amb qui tenia una confiança tan absoluta que eren com una part del meu cos”, (pàg. 38)—, els somnis, la importància dels noms —“no recordava haver-se sentit mai insatisfet mai amb el seu nom”, (pàg. 58); “el nom havia estat el punt de partida de tot”, (pàg. 60)—, la infructuosa temptativa de definir (i entendre) el món en paraules —“Va buscar les paraules en la foscor”, (pàg. 111); “A la vida hi ha coses massa complicades d’explicar, sigui en la llengua que sigui”, (pàg. 233)—, la buidor —“A cada moment del dia notava el buit que en Haida li havia deixat”, (pàg. 115)—, la solitud, la tristesa…

Llàstima que l’autor no s’hagi esforçat en llimar un xic més alguna aresta que impedeix que l’obra no acabi d’ésser del tot rodona. Sobretot, aquells elements que, poc o molt, en llasten la versemblança.

En primer lloc, argumentals: és creïble que algú sigui separat abruptament d’un grup, que no només considera el millor que li ha succeït mai sinó que forma part del seu propi jo, sense que vulgui saber abans de res la raó per la qual se l’expulsa?

En segon, estilístic: és versemblant que tots, o gairebé, els personatges —fins i tot aquell que es defineix a ell mateix com a “l’esportista més aviat curt”, (pàg. 156)— raonin i, encara més, enraonin talment com si fossin filòsofs? No seria més natural que els diàlegs també determinessin el tarannà dels diversos protagonistes? Una mancança de la qual sembla haver-ne estat conscient el propi Murakami, quan fa la impressió d’excusar-se tot fent que Tsukuru es demani: “¿Tots els finesos devien ser aficionats a deixar anar sentències ocurrents sobre la vida?”, (pàg. 226).

Malgrat aquests detalls, la nova obra de l’autor japonès (que el converteix, amb major legitimitat encara, si això és possible, en el més ferm candidat al proper Nobel) no tan sols ofereix una qualitat literària —i existencial, si se’m permet el mot— fora de dubtes, sinó que és absolutament recomanable per a qualsevol persona que cregui que la literatura és —o, almenys, pot ésser— una d’aquelles arts sublims que, quan t’hi concentres, et creen “la sensació inequívoca que et transporta a un altre lloc”, (pàg. 78).

dimarts, 15 d’octubre del mmxiii

© Xavier Serrahima 2013
www.racodelaparaula.cat

 Llicència de Creative Commons

Aquesta obra de Xavier Serrahima està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 No adaptada de Creative Commons

Lectures: 1
Català, Murakami, Haruki, Notes de lectura, Novel·la Tags:anàlisi literària, comentaris sobre literatura, comentaris sobre llibres, cosmovisió, crítica literària, jo sóc jo i les meves lectures, lectura, les meves lectures, literatura, literatura en català, llegir, llibres en català, llibres recomanats, Nietzsche, nota de lectura, Notes de lectura, novel·la, novetat literària 2013, què llegir, quin llibre llegir, ressenya literària, ressenya llibres, Weltanschauung

Navegació d'entrades

Previous Post: Els germans Burgess, Elizabeth Strout
Next Post: El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge, Haruki Murakami

Deixa un comentari Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Archives

  • gener 2026
  • juliol 2025
  • març 2025
  • febrer 2025
  • desembre 2024
  • novembre 2024
  • octubre 2024
  • juny 2024
  • maig 2024
  • abril 2024
  • març 2024
  • octubre 2023
  • setembre 2023
  • juliol 2023
  • juny 2023
  • maig 2023
  • abril 2023
  • març 2023
  • febrer 2023
  • gener 2023
  • desembre 2022
  • novembre 2022
  • octubre 2022
  • setembre 2022
  • agost 2022
  • juny 2022
  • maig 2022
  • abril 2022
  • març 2022
  • febrer 2022
  • gener 2022
  • desembre 2021
  • novembre 2021
  • octubre 2021
  • setembre 2021
  • juliol 2021
  • juny 2021
  • maig 2021
  • abril 2021
  • març 2021
  • febrer 2021
  • gener 2021
  • desembre 2020
  • novembre 2020
  • octubre 2020
  • juliol 2020
  • juny 2020
  • maig 2020
  • abril 2020
  • març 2020
  • febrer 2020
  • gener 2020
  • desembre 2019
  • novembre 2019
  • octubre 2019
  • setembre 2019
  • juliol 2019
  • juny 2019
  • maig 2019
  • abril 2019
  • març 2019
  • febrer 2019
  • gener 2019
  • desembre 2018
  • novembre 2018
  • octubre 2018
  • setembre 2018
  • juliol 2018
  • juny 2018
  • maig 2018
  • abril 2018
  • març 2018
  • febrer 2018
  • gener 2018
  • desembre 2017
  • novembre 2017
  • octubre 2017
  • setembre 2017
  • agost 2017
  • juliol 2017
  • juny 2017
  • maig 2017
  • abril 2017
  • març 2017
  • febrer 2017
  • gener 2017
  • desembre 2016
  • novembre 2016
  • octubre 2016
  • setembre 2016
  • agost 2016
  • juliol 2016
  • juny 2016
  • maig 2016
  • abril 2016
  • març 2016
  • febrer 2016
  • gener 2016
  • desembre 2015
  • novembre 2015
  • octubre 2015
  • setembre 2015
  • juliol 2015
  • juny 2015
  • maig 2015
  • abril 2015
  • març 2015
  • febrer 2015
  • gener 2015
  • desembre 2014
  • novembre 2014
  • octubre 2014
  • setembre 2014
  • agost 2014
  • juliol 2014
  • juny 2014
  • maig 2014
  • abril 2014
  • març 2014
  • febrer 2014
  • gener 2014
  • desembre 2013
  • novembre 2013
  • octubre 2013
  • setembre 2013
  • agost 2013
  • juliol 2013
  • juny 2013
  • maig 2013
  • abril 2013
  • març 2013
  • febrer 2013
  • gener 2013
  • desembre 2012
  • novembre 2012
  • octubre 2012
  • setembre 2012
  • agost 2012
  • juliol 2012
  • juny 2012
  • maig 2012
  • abril 2012
  • març 2012
  • febrer 2012
  • gener 2012
  • desembre 2011
  • novembre 2011
  • octubre 2011
  • setembre 2011
  • agost 2011
  • juliol 2011
  • juny 2011
  • maig 2011
  • abril 2011
  • març 2011
  • febrer 2011
  • gener 2011
  • desembre 2010
  • novembre 2010
  • octubre 2010
  • setembre 2010
  • agost 2010
  • juliol 2010
  • juny 2010
  • maig 2010
  • abril 2010
  • març 2010
  • febrer 2010
  • gener 2010
  • desembre 2009
  • novembre 2009
  • octubre 2009
  • setembre 2009
  • agost 2009
  • juliol 2009
  • juny 2009
  • maig 2009
  • abril 2009
  • març 2009
  • febrer 2009
  • gener 2009
  • desembre 2008
  • novembre 2008
  • octubre 2008
  • setembre 2008
  • agost 2008
  • juliol 2008
  • juny 2008
  • maig 2008
  • abril 2008

Categories

  • Adam, Miquel
  • Aksiònov, Vassili
  • Albert, Caterina
  • Alcàntara, Sílvia
  • Aleksiévitx, Svetlana
  • Aleramo, Sibilla
  • Altres
  • Aluja i Font, Susagna
  • Amado, Jorge
  • Amat-Piniella, Joaquim
  • Ammaniti, Niccolò
  • Andreas-Salomé, Lou
  • Andréiev, Leonid
  • Arbonès, Jordi
  • Arendt, Hannah
  • Argullol, Rafael
  • Aristòtil
  • Arséniev, Vladímir
  • Assaig
  • Assaig literari
  • Austen, Jane
  • Auster, Paul
  • Autobiografia
  • Bach, Josep-Ramon
  • Bakker, Gerbrand
  • Balzac, Honoré de
  • Baram, Nir
  • Barbal, Maria
  • Bardera Poch, Damià
  • Barrera, Heribert
  • Barrett, Colin
  • Barry, Sebastian
  • Bartra, Agustí
  • Baudelaire, Charles
  • Bauman, Zygmunt
  • Benavente, Jaume
  • Benjamin, Walter
  • Bernhard, Thomas
  • Bertrana, Prudenci
  • Bezmozgis, David
  • Biografia
  • Bladé i Desumvila, Artur
  • Blandiana, Ana
  • Blumenberg, Hans
  • Bobbio, Norberto
  • Bond, Michael
  • Bosch, Ramon
  • Brodsky, Joseph
  • Broggi, Marc Antoni
  • Broggi, Moisès
  • Brontë, Anne
  • Bueno, David
  • Bufalino, Gesualdo
  • Busquets, Milena
  • Buten, Howard
  • Cabré, Jaume
  • Cabré, Jordi
  • Calders, Pere
  • Calvo, Lluís
  • Campana, Dino
  • Camps Mundó, Carles
  • Candel, Francisco
  • Canyelles, Neus
  • Čapek, Karel
  • Carbonell, Àngel
  • Casals, Lluís
  • Castellà
  • Castellet, Josep Maria
  • Castells, Ada
  • Català
  • Català, Rosa
  • Céline, Louis-Ferdinand
  • Chandler, Raymond
  • Chesterton, G. K.
  • Cirici, David
  • Citacions literàries
  • Clapés, Antoni
  • Coca, Jordi
  • Coetzee, J.M.
  • Cohen, Richard
  • Compagnon, Antoine
  • Compte rendu littéraire
  • Constantine, Barbara
  • Coromines, Joan
  • Cortés, Santi
  • Couto, Mia
  • criatures
  • Crítica literària
  • Cròniques literàries
  • Cuatrecasas, Llibert
  • Cunningham, Michael
  • Dahl, Roald
  • Dalí, Anna Maria
  • DD. AA.
  • Deulofeu, Alexandre
  • Dickens, Charles
  • Dietaris, diaris, memòries o quaderns
  • Doctorow, E.L.
  • Dostoievski, Fiódor
  • Dovlàtov, Serguei
  • Ducharme, Réjean
  • Dumas fill, Alexandre
  • Dupré, Louise
  • Duran i Ferrer, Joan
  • Duras, Marguerite
  • Dürrenmatt, Friedrich
  • Echenoz, Jean
  • Editorial Minúscula
  • Eggers, Dave
  • El Hachmi, Najat
  • Eliot, T.S.
  • Entrevistes
  • Epistolari
  • Escoda, Ferran
  • Espunyes, Josep
  • Fallada, Hans
  • Fante, John
  • Fauser, Jörg
  • Ferrer-Arpí, Josep M.
  • Filosofia
  • Flaubert, Gustave
  • Fois, Marcello
  • Ford, Richard
  • Foster Walace, David
  • Francès
  • Fuster, Joan
  • Gaige, Amity
  • Garcia, Yannick
  • Gaskell, Elisabeth
  • Gaziel
  • Gide, André
  • Ginzburg, Natalia
  • Goethe, Johann Wolfgang
  • Gógol, Nikolai
  • Gombrowicz, Witold
  • Greene, Graham
  • Grossman, Vassili
  • Gruda, Joanna
  • Gual, Anna
  • Gual, Antoni
  • Guansé, Domènec
  • Hamid, Mohsin
  • Hardy, Thomas
  • Hašek, Jaroslav
  • Helgason, Hallgrímur
  • Hemingway, Ernest
  • Hesse, Hermann
  • Hilton, James
  • Homar, Joan Manuel
  • Hrabal, Bohumil
  • Hustvedt, Siri
  • Infantil
  • Inoue, Yasushi
  • Irla, Josep
  • Irving, John
  • Isaak Babel
  • Ishiguro, Kazuo
  • Jaccottet, Philippe
  • Jerome, Jerome K.
  • Jiménez, Àngel
  • Jin, Ba
  • Josipovici, Gabriel
  • Joyce, James
  • Juan Arbó, Sebastià
  • Kafka, Franz
  • Kandinski, Vassili
  • Kashua, Sayed
  • Kawabata, Y i Mishima, Y
  • Kawabata, Yasunari
  • Kawakami, Hiromi
  • Kazantzakis, Nikos
  • Keegan, Claire
  • Kelman, Stephen
  • Kierkegaard, Søren
  • Köhlmeier, Michael
  • Kotzwinkle, William
  • Krien, Daniela
  • Kucinski, Bernardo
  • Lafayette, Madame
  • Le Carré, John
  • Lemaitre, Pierre
  • Lethem, Jonathan
  • Levé, Édouard
  • Li, Aina
  • Lipszyc, Rykka
  • Llibre de viatges
  • Llobera, Laia
  • Llompart, Josep M.
  • Llop, Roc
  • Llort, Lluís
  • Lluís, Joan-Lluís,
  • López Bofill, Hèctor
  • López Rovira, Carles
  • Lozano-Seser, Jovi
  • Maalouf, Amin
  • Maarouf, Mazen
  • Macdonald, Helen
  • MacShane, Frank
  • Manent, Albert
  • Manning, Frederic
  • Marçal, Maria-Mercè
  • Màrquez, Eduard
  • Martí i Pol, Miquel
  • Martín Ramos, José Luis
  • Martín, Andreu
  • Martinez i Lopez, Laia
  • Maugham, W. Somerset
  • Mauro, Ezio
  • McDermott, Alice
  • McEwan, Ian
  • Mèlich, Joan-Carles
  • Melville, Herman
  • Meyerhoff, Joachim
  • Michaels, Leonard
  • Mikhalopulu, Amanda
  • Mishima, Yukio
  • Modiano, Patrick
  • Monsaingeon, Bruno
  • Montellà, Assumpta
  • Moreno, Marc
  • Munar, Jaume
  • Munro, Alice
  • Murakami, Haruki
  • Murgia, Michela
  • Murià, Anna
  • Mwanza Mujila, Fiston
  • Nabokov, Vladimir
  • Narració / narracions
  • Ndiaye, Marie
  • Nietzsche, Friedrich
  • Notas de lectura
  • Notes de diari
  • Notes de lectura
  • Novel·la
  • O’Connor, Joseph
  • Ôe, Kenzaburô
  • Oller, Narcís
  • Ordine, Nuccio
  • Orriols, Marta
  • Óssipov, Maksim
  • Pairolí, Miquel
  • Parcerisas, Francesc
  • Parlem-ne
  • Pasqual, Marta
  • Pedrolo, Manuel de
  • Petruixévskaia, Liudmila
  • Pi i Margall, Francesc
  • Pietrelli, Lucia
  • Piumini, Roberto
  • Pla, Josep
  • Pla, Xavier
  • Platónov, Andrei
  • Plini el Jove
  • Poca Gaya, Josep
  • Poesia
  • Poésie Québécoise
  • Pons Alorda, Jaume C.
  • Pons, Ponç
  • Ponsatí-Murlà, Oriol
  • Porta, Carles
  • Pou i Pagès, Josep
  • Pous, Teresa
  • Preston, Paul
  • Proust, Marcel
  • Pruitt Stewart, Elinore
  • Puig, Pep
  • Puigdevall, Ponç
  • Puigventós, Eduard
  • Pujol, Adrià
  • Quick, Matthew
  • Rahola, Pilar
  • Ramis, Llucia
  • Rebassa, Carles
  • Renard, Jules
  • Rhodes, James
  • Rilke, Rainer Maria
  • Rius i Sant, Xavier
  • Robbe-Grillet, Alain
  • Roca, Maria Mercè
  • Rodoreda, Mercè
  • Roger, Marie-Sabine
  • Roig, Montserrat
  • Roth, Joseph
  • Rovira i Virgili, Antoni
  • Russell, Karen
  • Sabaté, Víctor
  • Saint-Exupéry, Antoine de
  • Sales, Joan
  • Salord, Maite
  • Salter, James
  • Salvat, Ricard
  • Sanahuja Yll, Eduard
  • Sand, George
  • Santesmases i Ollè, Josep
  • Sanuy, Carles M.
  • Saunders, George
  • Schmitt, Eric-Emmanuel
  • Scholem, Gershom
  • Seksik, Laurent
  • Sèneca
  • Serra, Michele
  • Serrahima, Maurici
  • Shriver, Lionel
  • Sinclair, May
  • Smith, Ali
  • Sobre literatura
  • Soldevila, Ferran
  • Soler, Joaquim
  • Soljenitsin, Aleksandr
  • St. Aubyn, Edward
  • Stănescu, Nichita
  • Steinbeck, John
  • Stendhal
  • Strout, Elizabeth
  • Styron, William
  • Sunyol, Víctor
  • Susanna, Àlex
  • Szymborska, Wisława
  • Tanner, Haley
  • Tasis, Rafael
  • Tavares, Gonçalo M.
  • Teatre
  • Thiong’o, Ngũgĩ wa
  • Thurber, James
  • Todó, Lluís Maria
  • Tolstoi, Lev
  • Torga, Miguel
  • Torné, Gonzalo
  • Torra, Quim
  • Torres, Màrius
  • Tort , Joan
  • Trabal, Francesc
  • Triadú, Joan
  • Tries literàries
  • Trojanow, Ilija
  • Tsvietáieva, Marina
  • Tulli, Magdalena
  • Turguénev, Ivan
  • Twain, Mark
  • Txékhov, Anton
  • Unseld, Siegfried
  • Vallbona, Rafael
  • Valor, Enric
  • van Mersbergen, Jan
  • Vicens Vives, Jaume
  • Vicens, Antònia
  • Vidal Ferrando, Antoni
  • Viladot, Guillem
  • Villatoro, Vicenc
  • Vinyoli, Joan
  • Vogt, Silvana
  • Voltaire
  • von Arnim, Elizabeth
  • von Schirach, Ferdinand
  • Vonnegut, Kurt
  • Waugh, Evelyn
  • Wilde, Oscar
  • Wolfe, Thomas
  • Woolf, Virginia
  • Xammar, Eugeni
  • Yoshimoto, Banana
  • Zamiatin, Ievgueni
  • Zweig, Stefan

Recent Posts

  • Notes d’un dietari: 22 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 21 de gener del mmxxvi
  • Notes d’un dietari: 3 de juliol del mmxxv
  • Notes d’un dietari, 2 de juliol mmxxv
  • Diaris complets (I: El Somriure de l’atzar), Feliu Formosa, Quip Pro Quo Edicions, 2024

Recent Comments

  1. JOAN DURAN -1, poema ‘Senyes VI’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Nua cendra, Joan Duran i Ferrer
  2. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  3. LLUIS CASALS, poema ‘Éxode’ – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’esclat que ara m’ofrenes. Obra poètica, Lluís Casals
  4. MARGARITA BALLESTER, poema ‘Alforja IV’ – Veu de BERTA GIRAUT – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a Els ulls, Margarita Ballester, Cafè Central / Eumo Editorial, 2018
  5. PHILIPPE JACCOTTET, poema ‘L’hiver’, en la veu de l’autor – TornaveuPoètic | Poesia en veu pròpia a L’ignorant Poemes 1952-1956, Philippe Jaccottet, Lleonard Muntaner, 2016

Copyright © 2026 Xavier Serrahima: el racó de la paraula.

Powered by PressBook WordPress theme